Sammen med Per Aarsleff og spanske IDOM har MOE vunnet to av kontraktene for anleggsarbeidet på hovedstadens bybane.

Hovedstadens bybane, som er planlagt å åpne i 2024, vil være 28 km lang og får 29 stasjoner. Det markante infrastrukturprosjektet strekker seg fra Lyngby i nord til Ishøj i sør og forbinder samtidig fem S-toglinjer og regionaltogtrafikken sammen på tvers.

Det vil være avganger hvert femte minutt på dagtid og hvert tiende minutt om kvelden og i helger. På Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj stasjon kan passasjerer bytte til S-tog, noe som gjør bybanen et verdifullt bidrag til et mer sammenhengende kollektivtrafikksystem i København.

I den forbindelse får bybanen også stoppested like ved MOE’s hovedkontor og ved Danmarks Tekniske Universitet, hvor fremtidens ingeniører utdannes.

Teamet skal stå for anleggsarbeidet på strekningene som går gjennom Lyngby -Taarbæk samt Vallensbæk, Brøndby og Glostrup kommuner. De to strekningene dekker totalt 18 km av bybanen.

MOE vil bidra med kompetanse innen vei, bro, trafikkplanlegging, geoteknikk, anlegg, avløp, miljø og selvsagt baneteknikk.

Kontakt os,
hvis du vil vide mere

Illustrationer: Hovedstadens Bybane